چه خبر

مصرف بیش از اندازه ویتامین D چه خطراتی دارد؟

مصرف بیش از حد ویتامین D باعث عوارض جبران ناپذیری در بدن می شود.

لینک کوتاه این مطلب:
https://atargram.ir/?p=2895

 

ویتامین D ویتامینی مفید برای سلامتی بدن است. مصرف به اندازه ویتامین D برای بدن مفید است. ولی مصرف بیش از اندازه ویتامین D باعث مسمومیت غذایی می شود . عوارض جبران ناپذیری دارد. مسمومیت ویتامین D می‌تواند علائم غیر اختصاصی، مانند بی‌اشتهایی، کاهش وزن، پرادراری و آریتمی قلب، داشته باشد. مهم‌تر این که، ممکن است باعث بالا رفتن میزان کلسیم موجود در خون شود. که باعث انباشته شدن توده ‌های کلسیم در رگ و بافت ها و درنتیجه آسیب دیدن قلب، عروق و کلیه می‌شود.

منابع ویتامین D چیست؟

مکمل های کلسیم

مصرف مکمل‌ های کلسیم  و ویتامین D توسط زنان قبل از یائسگی طی ۷ سال در موسسه‌ی سلامت زنان منجر به افزایش ۱۷% خطر ابتلا به سنگ کلیه شد. تجمع بیش از nmol/L (>200 ng/mL) ۵۰۰ از ۲۵ (OH) D در خون به‌صورت بالقوه خطرناک و سمی محسوب می شود.
قرار گرفتن بیش از اندازه در معرض نور خورشید منجر به مسمومیت ویتامین دی نمی شود زیرا پوست دما را معتدل نگه می‌دارد. و هنگام تشکیل پرو ویتامین D3 و ویتامین D3 محافظت نوری ایجاد می‌کند.

فعال شدن پرو ویتامین D3 در پوست در اثر حرارت باعث افزایش تشکیل ویتامین‌هایی غیر از ویتامین D می‌شود. که مانع از تشکیل خود ویتامین D3 است.
ممکن است برخی ویتامین‌های D3 نیز به‌حالت غیر فعال درآیند. ابتلا به مسمومیت ویتامین D از طریق غذاهای سرشار از این ویتامین بسیار بعید است. مسمومیت بیشتر از طریق مصرف بالای مکمل­‌های غذایی حاوی ویتامین دی رخ می‌دهد.

میزان دریافت ویتامین D

ارزش منابع ویتامین D و سایر مواد مغذی در مرجع مصرف مواد غذایی (DRI) آمده است. این سیستم توسط هیئت خوراک و تغذیه (FNB) در موسسه پزشکی آکادمی ملی راه‌اندازی شده است. اصطلاح DRI به مجموعه ارزش منابعی که از آن برای برنامه ریزی و ارزیابی مصرف مواد غذایی افراد سالم استفاده می‌شود، گفته می‌شود. این ارزش‌ها، که طبق سن و جنسیت متغیر است، شامل موارد زیر می شود.

جهت ارتباط با مشاوران عطارگرام کلیک کنید...

رژیم غذایی پیشنهادی (RDA)
میانگین میزان مصرف روزانه ویتامین D تقریبا برای برطرف کردن نیاز تمام افراد سالم (۹۸-۹۷%) کافی است. اغلب از این روش برای برنامه‌ریزی رژیم غذایی افراد استفاده می شود.

مصرف کافی (AL)
در این روش مصرف مواد غذایی به منظور اطمینان از کافی بودن مواد مغذی صورت می‌گیرد؛ زمانی که نتوان از RDA استفاده کرد این روش را به کار می‌گیریم.

میانگین تخمینی نیاز (EAR)
میانگین میزان مصرف روزانه ویتامین D برای تامین نیازهای ۵۰% از افراد سالم تخمین زده می‌شود. معمولا از این روش برای ارزیابی مصرف مواد غذایی گروهی از افراد و برنامه‌ریزی یک رژیم غذایی سرشار از مواد مغذی برای آن ها استفاده می‌شود. همچنین برای ارزیابی میزان مصرف مواد مغذی توسط افراد هم می توان از آن استفاده نمود.

حد بالای دریافت (UL)
بالاترین میزان مصرف روزانه که احتمال بروز تاثیرات مخرب در سلامتی افراد در آن بعید است.

هیئت خوراک و تغذیه، رژیم غذایی در مصرف ویتامین D  برای حفظ سلامت استخوان به افراد سالم پیشنهاد کرده است. ممکن است نور خورشید برای برخی از افراد اصلی‌ترین منبع دریافت ویتامین D باشد.

ویتامین D و رژیم­‌های سالم غذایی

راهنمای رژیم غذایی آمریکا تاکید می‌کند که در مرحله اول باید ویتامین D مورد نیاز بدن از طریق غذا تامین شود. غذاهای سرشار از مواد مغذی حاوی ویتامین ها و ویتامین D و مواد معدنی مورد نیاز و همین‌طور فیبر غذایی و سایر مواد طبیعی است که تاثیر مثبتی در سلامت افراد ایجاد می‌کند.

در برخی موارد، غذاهای تقویتی و مکمل‌های غذایی می‌تواند در تامین یک یا چند ماده ی مغذی موثر واقع شود. که در غیر این صورت کم تر از میزان پیشنهادی مصرف می‌شود.

راهنمای رژیم غذایی آمریکا طبق الگوی سالم مصرف غذا:

مصرف انواع سبزیجات، میوه، غلات کامل، شیر بدون چربی یا کم‌چرب و فرآورده‌های لبنی و روغن و مصرف به اندازه ویتامین D مفید است.

شیر و پنیر به ‌طور طبیعی حاوی مقادیر اندکی ویتامین D است.

استفاده از انواع غذاهای پروتئینی، مثل غذای دریایی، گوشت و مرغ بدون چربی، تخم مرغ، حبوبات (نخود و لوبیا)، مغزها، تخمه و فرآورده ‌های سویا استفاده شود.

ماهی­‌های چرب مانند سالمون، تن و ماکرل از جمله منابع سرشار از ویتامین D است. در کبد گاو و زرده­ تخم مرغ نیز مقادیر کمی از ویتامین D یافت می­‌شود.

چربی اشباع  و ترانس، شکر و سدیم اضافه نداشته باشد.

بعضی از کره­‌ های گیاهی دارای ویتامین D هستند.

مطابق با میزان کالری مورد نیاز روزانه­‌ شما باشد.

 

ویتامین دی چیست؟


 
کانال مشاوره طب سنتی و تغذیه:
مشاوره طب سنتی و تغذیه مشاوره تلگرامی

  حدیث مشورت
قبل از قرن حاضر و توسعه علوم، بشر قرن های متمادی با استفاده از گیاهان اقدام به درمان بیماری ها می نمود.
داروهای گیاهی و گیاهان دارویی اگر در مقدار مناسب و به اندازه مصرف شود؛ هیچ ضرری نخواهند داشت اما بهرحال توصیه عطارگرام به شما این است که از مصرف خودسرانه هر نوع دارویی (چه گیاهی و چه شیمیایی) خودداری کرده و حتما با افراد خبره طب سنتی یا پزشک مشورت نمایید؛ بویژه اگر درحال مصرف داروهای شیمیایی هستید، مصرف برخی داروهای گیاهی می تواند تاثیر داروها را بیشتر نماید و همچنین برخی داروهای گیاهی می توانند تاثیر داروهای شیمیایی را خنثی کنند.

نمایش بیشتر
رفع مسئولیت مهم!

نوشته های مشابه

شما هم نظر بدید...

دکمه بازگشت به بالا

Registration

Forgotten Password?

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند:

مسدود کننده تبلیغات شناسایی شد

لطفا جهت حمایت از ما، مسدود کننده تبلیغات را غیر فعال کنید. هزینه های تولید محتوای وبسایت از طریق تبلیغات تامین میشود و این ضرری به شما نخواهد زد.