دانستنی هاطب سنتی

ویژگی های رژیم غذایی سالم در طب سنتی

رژیم غذایی سالم و گیاهی و طبیعی نقش ویژه ای در سلامتی ما دارد. با رعایت توصیه های طب سنتی می توانید رژیم غذایی سالم، گیاهی و طبیعی داشته باشید و به سلامت بدن تان کمک زیادی کنید.

لینک کوتاه این مطلب:
https://atargram.ir/?p=4160

 

رژیم غذایی سالم و گیاهی و طبیعی نقش ویژه ای در سلامتی ما دارد. با رعایت توصیه های طب سنتی می توانید رژیم غذایی سالم، گیاهی و طبیعی داشته باشید و به سلامت بدن تان کمک زیادی کنید. بیشتر مردم فکر می‌کنند رژیم غذایی یعنی خوردن غذای کم‌تر با هدف کاهش وزن، که این نعبیر نادرست است. تا انتها با عطار گرام سایت مرجع طب سنتی همراه باشید تا با ویژگی های رژیم غذایی سالم، گیاهی و طبیعی بیشتر آشنا شوید.

 

رژیم غذایی چیست ؟

رژیم غذایی یا خوراک روزانه مجموعه خوراکی است که یک شخص مصرف می‌کند. بعضی اوقات انسان‌ها از رژیم غذایی ویژه‌ای پیروی می‌کنند که ممکن توسط متخصص تغذیه به آن‌ها توصیه شده باشد که به آن پرهیزانه یا رژیمِ درمانی می‌گویند. گاهی فرد برای لاغر شدن یا چاق شدن از رژیم لاغری یا رژیم چاقی پیروی می‌کند. همچنین برخی از افراد مایلند در رژیم غذایی خود تنها از گیاهان استفاده کنند که به این نوع رژیم، گیاه خواری گفته می‌شود.

 

رژیم غذایی سالم

رژیم غذایی سالم رژیمی‌ که به تأمین یا بهبود سلامت کلی بدن کمک می‌کند. یک رژیم سالم مواد مغذی مورد نیاز بدن مانند مایعات، درشت مغزی‌ها، ریز مغزی‌ها، و مقدار مناسب از کالری‌ها را تأمین می‌کند.

جهت ارتباط با مشاوران عطارگرام کلیک کنید...

توصیه طب سنتی برای حفظ وزن نرمال از این قرار است: کاهش مصرف غذاهای پرکالری و نوشیدنی‌های قندی، افزایش مصرف غذاهای گیاهی، کاهش مصرف گوشت قرمز و گوشت‌های فرآوری شده و کاهش مصرف الکل.

 

رژیم گیاهی

یک رژیم گیاهی یا یک رژیم غنی از گیاهان یک رژیم غذایی است که بیشتر یا کاملاً از غذاهای گیاهی تشکیل می‌شود.

 

رژیم لاغری

این روش تغذیه برای سلامتی افراد چاق در طب سنتی لازم و حیاتی است. ولی می‌تواند برای افراد معمولی خطرناک باشد. اینکه چه کسی باید رژیم لاغری بگیرد را پزشک یا متخصص تغذیه مشخص می‌کند.

پیروی از رژیم لاغری صرفاً حذف مواد غذایی نیست. رژیم غذایی صحیح برنامه ای است که تمامی گروه‌های غذایی را داشته باشد و بدن دچار آسیب نشود. اصل مهم در رعایت رژیم لاغری آهسته و پیوسته بودن آن است. این کار باعث می‌شود تا به مرور زمان بدن به سبک جدید عادت کند و با کاهش وزن تدریجی به بدن فشار وارد نشود و عوارضی همچون ریزش مو و افتادگی پوست اتفاق نیفتد.

 

ویژگی یک رژیم غذایی سالم

رعایت یک رژیم غذایی سالم با توجه به توصیه های تغذیه ای که توسط متخصصان تغذیه و طب سنتی ارائه می‌شود کمک بسزایی در حفظ سلامت ما و پیشگیری از بسیاری از بیماری ها می‌شود.

 

سبزیجات در رژیم غذایی سالم

مصرف سبزیجات موجب کم شدن اشتها، حفظ سلامت بدن و درنهایت کاهش وزن می‌شود.  همچنین مصرف سبزیجات قبل از غذاهای غنی از کربوهیدرات اثرات مفیدی بر میزان قند خون دارد. مصرف سبزیجات، سرعت جذب کربوهیدرات را در خون کند کرده و اثرات کوتاه و بلندمدتی را بر کنترل قندخون افراد دیابتی به همراه دارد.

 

میوه در رژیم غذایی سالم

میوه ها غذاهای بسیار سالمی هستند که سرشار از آب، فیبر، ویتامین ها و آنتی اکسیدان می‌باشند. مطالعات طب سنتی نشان می‌دهد که خوردن میوه با کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی، دیابت و سرطان ارتباط دارد. از آنجایی که میوه ها حاوی فیبر و ترکیبات مختلف گیاهی هستند لذا قند آنها به آرامی هضم می شود و باعث افزایش و نوسان قندخون نمی‌شود اما این توضیحات در مورد آب میوه صدق نمی‌کند.

 

تهیه مواد غذایی در منزل

سعی کنید به جای رفتن به رستوران و سفارش غذاهای ناسالم، خود را به تهیه و پخت موادغذایی در خانه عادت بدهید. مطمئنا با این کار در هزینه ها صرفه جویی می‌کنید. با تهیه و پخت مواد غذایی در منزل، دقیقا می‌دانید که از چه نوع مواد غذایی استفاده کرده‌اید و حتی از سلامت موادغذایی مطمئن هستید.

 

تحرک و رژیم غذایی سالم

از نظر طب سنتی داشتن تغذیه خوب و ورزش دو عامل بسیار مهم در حفظ سلامتی محسوب می‌شوند. ورزش موجب بهبود خلق و خو و نیز کاهش افسردگی، اضطراب و استرس می‌شود. افسردگی، اضطراب و استرس از جمله احساساتی هستند که منجر به تحریک هیجانات و پرخوری می‌شوند. غیر از تقویت عضلات و استخوان ها، ورزش می‌تواند به کاهش وزن، افزایش میزان انرژی، کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن و بهتر شدن خواب کمک کند. 30 دقیقه انجام ورزش متوسط تا شدید یا از پله بالا رفتن و پیاده روی را جزو برنامه روزانه خود قرار دهید.

 

آب را جایگزین نوشیدنی های گازدار کنید

نوشیدنی های شیرین، ناسالم ترین نوشیدنی ها هستند که تنها حاوی شکر و آب فراوان بوده و مصرف آن با بیماری های قلبی، چاقی و دیابت نوع 2 ارتباط دارد. 500 میلی لیتر نوشیدنی شیرین حاوی 210 کالری است. بنابراین آب را جایگزین نوشیدنی های گازدار و شیرین کنید و یا از آب های معدنی استفاده کنید. نوشیدن آب موجب سوزاندن کالری اضافی و کاهش میزان جذب کالری و قند اضافی می‌شود.

 

از غذاهای رژیمی فاصله بگیرید

غذاهای رژیمی فریبنده و گمراه کننده هستند. معمولا میزان چربی این غذاها کم بوده و غالبا با برچسب ” کم چرب” یا “کم کالری” به فروش می‌روند. بنابراین بیشتر غذاهای رژیمی حاوی قند فراوان و گاهی کالری بیشتر از سایر غذاهای پرچرب هستند. از همین رو طب سنتی توصیه می‌کند که از میوه ها و سبزیجات به طور کامل استفاده کنید.

 

خوب بخوابید

خوب خوابیدن اهمیت بسزایی در سلامت ما دارد. بی خوابی، تنظیم اشتها را مختل می‌کند و منجر به افزایش اشتها و میزان جذب کالری و درنهایت افزایش وزن می‌شود. در واقع افرادی که کم خواب هستند و به قدر کافی نمی‌خوابند، مستعد افزایش وزن هستند. کم خوابی یا بی خوابی تاثیر منفی بر تمرکز، بهره وری، عملکرد ورزشکاران، متابولیسم گلوکز و عملکرد سیستم ایمنی دارد. کم خوابی یا بی خوابی، خطر ابتلا به بیماری های التهابی و قلبی را افزایش می‌دهد. بنابراین طب سنتی توصیه می‌کند که خوب خوابیدن و خواب کافی را در اولویت قرار دهید و به ساعات خواب توجه کنید.

 

توت تازه در رژیم غذایی سالم

توت جزو میوه های سالم و سرشار از مواد مغذی، فیبر و آنتی اکسیدان هستند. توت‌ها به صورت تازه، منجمد یا خشک در بازار موجود هستند. توت خشک غالبا حاوی شکر فراوان است که این موجب افزایش میزان قندخون می‌شود. بنابراین از توت تازه استفاده کنید که با داشتن آب فراوان، قند و کالری کمتری می‌تواند یک میان وعده سالم محسوب شود.

 

حذف پاپ کورن در رژیم غذایی سالم

شاید تعجب کنید که پاپ کورن نوعی اسنک است که سرشار از غلات، مواد مغذی و فیبر می‌باشد. غذاهای غنی از غلات مزیت های فراوانی برای سلامتی دارند از جمله مصرف این نوع غذاها خطر بروز التهاب و بیماری قلبی را کاهش می‌دهد. برای اینکه از سلامت پاپ کورن مطمئن شوید، پاپ کورن را در منزل (نه با مایکرویو) تهیه کنید و یا پاپ کرون های بسته‌بندی را خریداری کنید.

 

نقش روغن ها در رژیم غذایی سالم

متاسفانه طی چند دهه اخیر، خانواده ها به مصرف روغن های گیاهی و دانه‌های فرآوری روی آورده‌اند که از جمله می‌توان به روغن سویا، بذر کتان، آفتابگردان و کانولا اشاره کرد. این روغن ها فرآوری شده هستند و غنی از اسیدهای چرب امگا 3 هستند. بالا بودن نسبت امگا 6 به امگا 3 منجر به التهاب و بیماری های مزمن قلبی، سرطان، استئوپورز (پوکی استخوان) و بیماری های خودایمنی می‌شود. روغن های ناسالم را از رژیم غذایی تان حذف کنید و از روغن های سالم نظیر روغن زیتون کاملا طبیعی، روغن آووکادو یا روغن نارگیل استفاده کنید.

 

از بشقاب های کوچک استفاده کنید

تحقیقات ثابت کردند که اندازه ظروف یا بشقاب می‌تواند بر میزان خورد و خوراک تاثیر بگذارد. انتخاب بشقاب های بزرگ، سهم شما را در مصرف غذا بیشتر می‌کند اما بشقاب های کوچک، سهم شما را در مصرف غذا کمتر می‌کند. مطالعات طب سنتی نشان می‌دهد افراد با انتخاب کاسه یا بشقاب بزرگ، 30 درصد بیشتر غذا می‌خورند. بنابراین با انتخاب ظروف یا بشقاب های کوچک می‌توانید مغزتان را به کم‌خوری عادت بدهید.

 

سالاد در رژیم غذایی سالم

هنگامی که به رستوران می‌روید، بهتر سالاد سفارش دهید اما تصور نکنید که سالاد همیشه گزینه خوب و سالمی است چون برخی سالادها در مقایسه با سایر مواد غذایی حاوی مواد پرکالری هستند. بنابراین سالاد را همواره در کنار غذا سفارش دهید که این به کنترل میزان اشتها و کالری دریافتی کمک می‌کند.

 

مصرف قهوه تلخ و فاقد شکر

قهوه منبع غنی آنتی اکسیدان ها می‌باشد و مصرف آن فواید زیادی برای سلامتی دارد. قهوه می‌تواند خطر ابتلا به دیابت، افت قوای ذهنی و بیماری کبدی را کاهش دهد. این نوشیدنی انواع گوناگونی دارد و حاوی افزودنی های شکر، شیره، خامه، شیرین کننده‌ها و شیر است. مصرف قهوه های حاوی شکر و پر کالری، مزیت های آن را برای سلامتی از بین می‌برد. بنابراین به جای مصرف این نوشیدنی‌ها از قهوه تلخ و بدون شکر استفاده کنید.

رژیم غذایی طبیعی 


 
کانال مشاوره طب سنتی و تغذیه:
مشاوره طب سنتی و تغذیه مشاوره تلگرامی

  حدیث مشورت
قبل از قرن حاضر و توسعه علوم، بشر قرن های متمادی با استفاده از گیاهان اقدام به درمان بیماری ها می نمود.
داروهای گیاهی و گیاهان دارویی اگر در مقدار مناسب و به اندازه مصرف شود؛ هیچ ضرری نخواهند داشت اما بهرحال توصیه عطارگرام به شما این است که از مصرف خودسرانه هر نوع دارویی (چه گیاهی و چه شیمیایی) خودداری کرده و حتما با افراد خبره طب سنتی یا پزشک مشورت نمایید؛ بویژه اگر درحال مصرف داروهای شیمیایی هستید، مصرف برخی داروهای گیاهی می تواند تاثیر داروها را بیشتر نماید و همچنین برخی داروهای گیاهی می توانند تاثیر داروهای شیمیایی را خنثی کنند.

نمایش بیشتر
رفع مسئولیت مهم!

نوشته های مشابه

شما هم نظر بدید...

دکمه بازگشت به بالا

Registration

Forgotten Password?

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند:

مسدود کننده تبلیغات شناسایی شد

لطفا جهت حمایت از ما، مسدود کننده تبلیغات را غیر فعال کنید. هزینه های تولید محتوای وبسایت از طریق تبلیغات تامین میشود و این ضرری به شما نخواهد زد.