دانستنی ها

حفظ سلامت جسمی و علت ایجاد بیماری ها

بیماری ها به علت های مختلف ایجاد می‌شوند و سلامت جسمی فرد را تهدید می‌کنند. مصرف ویتامین ها باعث طول عمر بیشتر شده و می‌توانند انسان را در برابر ابتلا به سرطان، بیماری قلبی و.. محافظت کنند

لینک کوتاه این مطلب:
https://atargram.ir/?p=5014

 

بیماری ها به علت های مختلف ایجاد می‌شوند و سلامت جسمی فرد را تهدید می‌کنند. مصرف ویتامین ها باعث طول عمر بیشتر شده و می‌توانند انسان را در برابر ابتلا به سرطان، بیماری قلبی و.. محافظت کنند و دستگاه ایمنی بدن را تقویت کنند و انرژی را افزایش دهند.

تا انتها با عطار گرام سایت مرجع طب سنتی همراه باشید تا با انواع بیماری ها جسمی، علت و نحوه درمان آنها آشنا شوید.

انواع بیماری ها و علت ایجاد آن

آرتریت روماتوئید (التهاب مفاصل)

این بیماری جزو بیماری ها خود ایمنی است که بدن به بافت های مفصلی حمله می‌کند و موجب التهاب همراه با درد، قرمزی، گرما و تورم می شود.

به توصیه طب سنتی مصرف اسیدهای چرب امگا 3 که دارای اثر ضد التهابی است و ویتامین E و سلنیوم به برطرف شدن التهاب کمک می کند. مصرف مکمل ویتامین c  التیام را تسریع می کند. در واقع ویتامین C و کلسیم استخوان ها را تقویت می‌کنند.

جهت ارتباط با مشاوران عطارگرام کلیک کنید...

ویتامین B نیز سیستم عصبی را متعادل می کند و درد را کاهش می‌دهد. همچنین روی به ترمیم مفاصل و به تقویت دستگاه ایمنی کمک می‌کند.

نکته: هر بیمار مبتلا به بیماری آرتریت تنها با مشورت پزشک می‌تواند از مکمل ها ویتامین و مواد معدنی استفاده کند.

 

بیماری ها: آرتروز

در این بیماری ها ابتدا غضروف فرسوده و نازک می‌شود و یا کاملا از بین می‌رود. به دنبال آن استخوان زیر غضروف نیز آسیب می‌بیند. ویتامین E در افزایش اجزا سازنده غضروف نقش دارد. مصرف سلنیوم نیز موجب افزایش قدرت اثر ویتامین E می‌شود که اغلب مصرف آن در روز توصیه می‌شود.

برای حفظ قدرت و استحکام مفاصل مصرف ویتامین C لازم است. ویتامین B12 در مغز استخوان بر سلول های خاصی به نام سلول های مادر اثر می‌گذارند و موجب تحریک ساخت گویچه‌های قرمز می‌شود.

 

اسهال

از عوارض ابتلا به  بیماری اسهال می‌توان به استرس، آلرژی به مواد غذایی خاص، وجود عفونت‌ ها میکروبی در بدن و عفونت و التهاب در روده‌ها اشاره کرد. ویتامین ها موثر در درمان اسهال ویتامین B3، ویتامین A، سدیم و پتاسیم می‌باشند.

 

بیماری ها قلبی

بیماری ها قلبی زمانی ایجاد می‌شوند که رگ‌های خون رسان قلب توسط رسوب چربی تنگ و باعث محدودیت خون رسانی و اکسیژن رسانی به قلب شوند به خصوص زمان انجام فعالیت‌های بدنی که قلب نیاز بیشتری به آن دو دارد.

ویتامین E مانع گرفتگی رگ‌ها می‌شود و یک ضد انعقاد است که به جریان راحتتر خون در رگ‌ها کمک می‌کند. مصرف ویتامین A خطر حمله قلبی را کاهش می‌دهد.

کاهش ویتامین D در بدن باعث بروز بیماری ها قلبی- عروقی می‌شود. ویتامین C در پیشگیری از بیماری قلبی- عروقی، کاهش کلسترول خون و تنظیم چربی خون نقش دارد.

ویتامین ها گروه B در کاهش و تبدیل کلسترول بد به کلسترول خوب موثر هستند. کمبود ویتامین B6 و B12 و اسید فولیک در خون باعث ایجاد لخته خون می‌گردد که احتمال ابتلا به فشار خون بالا یا حمله قلبی را افزایش می‌دهد.

املاح معدنی مثل منیزیم، کروم، روی، مس، کلسیم و ید در کاهش کلسترول خون و در نتیجه کاهش ریسک امراض قلبی موثر هستند.

 

بیماری ها: فشار خون

فشار خون نیرویی است که از طرف خون به دیواره رگ‌ها وارد می‌شود. خونی که قلب آن را به داخل رگ‌ها پمپ می‌کند تا با کمک آنها به همه نقاط بدن برسد. افزایش فشار خون باعث می‌شود قلب با فشار و سختی بیشتری کار می‌کند که همین عامل ایجاد این بیماری ها می شود و باعث سخت شدن جداره رگ‌ها نارسایی قلب می‌شود.

ویتامین C در پیشگیری از فشار خون بالا نقش مهمی ایفا می‌کند. افرادی که میزان ویتامین C بدنشان بالاست، در مقایسه با افرادی که میزان این ویتامین در بدنشان کم است فشار خون پایین تری دارند.

افزایش مصرف بعضی ویتامین ها مانند ویتامین D به مقدار زیاد باعث افزایش بیماری فشار خون می‌شود. کولین از املاح دیگری است که در کنترل فشار خون بالا موثر است. منیزیم به همراه پتاسیم نقش مهمی در پایین نگهداشتن فشار خون بر عهده دارد.

مکمل‌های کلسیم می‌توانند باعث کاهش فشار خون شوند. اگر در بدن پتاسیم کم و سدیم بالا باشد باعث افزایش فشار خون شوند. اگر در بدن پتاسیم کم و سدیم بالا باشد باعث افزایش فشار خون شوند. مصرف مس بیش از حد و کمبود روی باعث افزایش فشار خون می‌شود.

علت و درمان بیماری ها: فشار خون

 

پوکی استخوان

روند استخوان سازی در خانم‌ها پس از چهل سالگی و نزدیک شدن به سن یائسگی به دلیل توقف ترشح استروژن (هورمون جنسی زنانه) کاهش می‌یابد و استخوان‌ها ضعیف می شوند.

ویتامین K در ساخت استخوان نقش مهمی دارد و به حفظ کلسیم در بدن کمک می کند. مصرف کلسیم می تواند به حفظ توده استخوانی از سن سی تا پنجاه سالگی کمک کند. اما از این سن به بعد دیگر نمی شود به توده استخوانی چیزی اضافه کرد، بلکه فقط می‌توان مقدار باقی مانده را حفظ نمود.

وجود ویتامین D برای جذب کلسیم کافی ضروری است. کمبود این ویتامین موجب  بیماری نرمی استخوان ها در کودکی می‌شود که این امر در بزرگسالی با شکستگی ها متعدد استخوان همراه است.

منیزیم ورود کلسیم به داخل استخوان را آسان می‌کند و ویتامین D را در بدن فعال می کند. حدود نیمی از منیزیم بدن در استخوان‌ها وجود دارد. بنابراین مصرف منیزیم برای حفظ سلامتی استخوان‌ها ضروری است. مصرف مس، روی و منگنز نیز در سلامت استخوان ها موثر است.

 

بیماری ها: دیابت

دیابت بر اثر قطع تولید انسولین و یا عدم کارکرد مناسب آن در بن به وجود می‌آید. انسولین هورمونی است که مواد غذایی قندی و نشاسته‌ای را در بدن به انرژی تبدیل می‌کند. مسائل ژنتیکی و عوامل محیطی همچون چاقی و بی تحرکی در بروز این بیماری ها نقش زیادی دارند.

افراد دیابتی اغلب دچار کمبود ویتامین ها B هستند زیرا دیابت مصرف ویتامین B را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود این مواد مغذی از طربق ادرار دفع شوند.

مصرف ویتامین C مانع آسیب های چشمی و کلیوی در بیماران دیابتی می‌شود. مصرف مکمل منیزیم می تواند از عوارض دیابت که منجر به آسیب شبکیه چشم می‌شود جلوگیری کند. زیرا کسانی که دیابت دارند مقدار بیشتری منیزیم از طریق ادرار دفع می‌کنند.

کروم به همراه انسولین به عبور قند از غشاء سلول و ورود آن به درون سلول کمک می‌کند. بنابراین کمبود کروم باعث افزایش قند خون می‌شود. همچنین کمبود روی باعث بی‌ححسی، درد و سوزن سوزن شدن دستها و پاها می‌شود.

 

سنگ کلیه

مصرف مقدار زیادی از کلسیم از راه رژیم غذایی موجب کاهش بروز سنگ کلیه می‌شود اما دریافت مکمل کلسیم باعث افزایش خطر سنگ کلیه می‌گردد. بهتر است به همراه مکمل کلسیم، مکمل پتاسیم و منیزیم نیز برای جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه مصرف شود.

مصرف بیش از حد ویتامین C‌ باعث سنگ کلیه و اسیدی شدن ادرار می‌شود. منیزیم مانع ایجاد  بیماری سنگ ها کلیوی می‌شود. ویتامین B6 یه همراه منیزیم در جلوگیری از سنگ های کلیوی موثر است.

افزابش ویتامین D موجب افزایش کلسیم در خون و در نتیجه باعث سنگ کلیه می‌شود. از آنجا که بیمار کلیوی قادر به خارج کردن سفر از خون نیست این بیماری باعث افزایش فسفر در خون می‌شود. افزایش فسفر در خون نیز باعث از دست دادن کلسیم از استخوان ها می‌شود.

افراد مبتلا به سنگ کلیه باید مصرف فسفر را کم کنند. مصرف همزمان کلسیم و اگزالات باعث کاهش جذب کلسیم می‌شود. بنابراین بیماران کلیوی باید مواد خوراکی دارای اگزالات مثل اسفناج را کاهش دهند.

 

بیماری ها: کم خونی

در کم خونی ناشی از کمبود ویتامین، بدن به اندازه کافی گلبول قرمز نمی‌سازد. گلبول‌های قرمز اکسیژن را از ریه به تمام بخش‌های دیگر بدن می‌برد. بنابراین در بیماری کم خونی ناشی از کمبود ویتامین ها به دلیل اینکه تعداد گلبول‌های قرمز کاهش یافته بدن نمی‌تواند مقدار اکسیژنی که برای عملکرد بدن نیاز دارد به دست آورد.

کمبود ویتامین C باعث کاهش جذب آهن از طریق دستگاه گوارش شده و موجب بروز کم خونی فقر آهن می‌شود. کمبود ویتامین E ثبات غشا سلولی گلبول‌هلی قرمز خون را کاهش و باعث کوتاه شدن عمر آنها می‌گردد که این امر موجب بروز کم خونی می‌شود.

همچنین کم و زیاد بودن مس در بدن  می‌تواند باعث بروز کم خونی شود. کمبود ویتامین‌های گروه B مثل اسید فولیک و B6 باعث کاهش گلبول های قرمز می گردد.

 

بیماری ها: پروستات

پروستات یکی از اعضا تناسلی مردان است. معمولا به اندازه گردو بوده و پایینتر از مثانه در لگن قرار گرفته است و قسمت ابتدایی مجرای ادرار آقایان را احاطه می‌کند.

پروستاتیت بیماری ها عفونت پروستات می‌باشد که بیماری مردان جوان بین 20 الی 40 ساله است. روی برای درمان پروستات‌های ملهب یا بزرگ بسیار مفید است. زیرا کمبود روی سبب بزرگ شدن پروستات می‌شود. گوجه فرنگی حاوی ویتامین A و ویتامین D است و مصرف آن از سرطان پروستات جلوگیری می‌کند.

 

مشکلات یائسگی

یائسگی یک مرحله طبیعی از زندگی زنان است که با یک سری تغییرات همراه است. از تغییرات دوره یائسگی می‌توان به کم شدن ترشحات زنانه، گر گرفتگی، افسردگی، پوکی استخوان، بیماری ها قلبی عروقی، مشکلات ادراری و.. اشاره کرد.

مصرف ویتامین E‌ می‌تواند گر گرفتگی را از بین ببرد. برای مقابله با افسردگی این دوران مصرف ویتامین های B کمپلکس ضروری است. زیرا استرس های روانی این دوران باعث دفع ویتامین‌های B شده و زنان دچار احساس خستگی، اضطراب و تحریک پذیری می‌شوند.

نشانه ها پیش قاعدگی

در این دوران بر اثرتغییرات هورمونی علائمی مثل جوش چرکی، اضافه وزن، پف کردگی، تغییر خلق، پر اشتهایی، سردرد، تهوع، اسهال و یبوست ایجاد می‌شود. مصرف کلسیم انقباضات شکمی و درد ناشی از آن را کاهش می‌دهد. مصرف منیزیم می‌تواند ناراحتی پیش از قاعدگی مثل تنش و اضطراب را کاهش دهد یا از بین ببرد.

ویتامین E نیز به کاهش کج خلقی ها، نفخ و افسردگی  کمک می‌کند. استفاده از ویتامین B6 می‌تواند از افزایش وزن قبل از قاعدگی و علائم روانی آن جلوگیری کند.

مصرف این ویتامین به صورت B کمپلکس توصیه می‌شود. استفاده از مکمل‌های ویتامین B6، کلسیم و منیزیم ده روز پیش از قاعدگی تا شروع آن برای رفع دردها و علائم موثر است.

 

بیماری ها: یبوست

ویتامین C و منیزیم به حفظ اجابت مزاج کمک می کنند. هر روز باید از میوه‌ها و سبزی ها حاوی فیبر و ویتامین C سبزی‌ها سبز حاوی منیزیم استفاده کنید.

 

ویتامین ها


 
کانال مشاوره طب سنتی و تغذیه:
مشاوره طب سنتی و تغذیه مشاوره تلگرامی

  حدیث مشورت
قبل از قرن حاضر و توسعه علوم، بشر قرن های متمادی با استفاده از گیاهان اقدام به درمان بیماری ها می نمود.
داروهای گیاهی و گیاهان دارویی اگر در مقدار مناسب و به اندازه مصرف شود؛ هیچ ضرری نخواهند داشت اما بهرحال توصیه عطارگرام به شما این است که از مصرف خودسرانه هر نوع دارویی (چه گیاهی و چه شیمیایی) خودداری کرده و حتما با افراد خبره طب سنتی یا پزشک مشورت نمایید؛ بویژه اگر درحال مصرف داروهای شیمیایی هستید، مصرف برخی داروهای گیاهی می تواند تاثیر داروها را بیشتر نماید و همچنین برخی داروهای گیاهی می توانند تاثیر داروهای شیمیایی را خنثی کنند.

نمایش بیشتر
رفع مسئولیت مهم!

نوشته های مشابه

شما هم نظر بدید...

دکمه بازگشت به بالا

Registration

Forgotten Password?

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند:

مسدود کننده تبلیغات شناسایی شد

لطفا جهت حمایت از ما، مسدود کننده تبلیغات را غیر فعال کنید. هزینه های تولید محتوای وبسایت از طریق تبلیغات تامین میشود و این ضرری به شما نخواهد زد.